Friday, June 29, 2007

Stockholm i mitt hjärta

Jag har precis upptäckt att Rebell Robban finns på både Susning.nu och se.Wikipedia!
Det gör mig helt lycklig.
Vilket påminner mig om en farbor som var och handlade på DarkSide med sitt barnbarn. Han undrade var min accent kom ifrån och när jag berättade att jag var från Sverige så sa han "Sist jag var där var 1961.... och allt var så rent!" Han berättade att han skulle ta ett tåg och sätena var gjorda av trä och alldeles blankpolerade. Gatustädarna som soppade spåren soppade först, sedan vände de på borsten och använde skaften för att rensa i springan mellan spåret och och gatan. I London soppades skräpet ner i samma springa så att soparna skulle bli av med det. Och maten hade varit god och så vackert upplaggd och båten hade varit tvungen att kryssa (han hade varit ingengör på nått fartyg) mellan öarna i skärgården.
Jag blir helt var i hjärtat av det. Han var i Stockholm för över 50 år sen och det han minns bäst är hur fint polerade sätena på spårvagnen var. Jag hade sån lust att krama honom.

Jag har inte varit på IKEA idag, men jag har städat och varit händig och byggt en hylla av kartonger.

No comments: