Wednesday, July 4, 2007

Topptoppetitop!

Den här dagen har varit något hysterisk.
Runt klockan halv ett i natt kom våra grannar hem tillsammans med en hund. Hunden lämnades i korridoren medan de gick in och grälade. Ute i hallen blev hunden orolig , skällde och gnällde lite då och då. Jag blev uppstressad och lämnade sängen, Ola somnade och jag satt uppe i runt 40minuter, sen lämnade grannens syster huset tillsammans med hunden och jag gick och la mig.
Från halv nio var jag sort of vaken. Halv tio blev jag riktigt vaken, för då ringde Shayne från Topshop, frågade om jag var intresserad av att komma på intevju ikväll, bad mig klä mig trendigt och ta med mitt pass och en sak som representerade TopShop för mig. Lite yrvaken berättade jag att det var lite svårt, alla mina prylar låg i kartonger. Det viftade han bort med att det inte behövde vara något stort, det var bara en isbrytare. Men det fick inte vara kläder, accessoar, modemagasin eller ipod.
Jaha. Vafan liksom.
Men jag är bra, ganska raskt kom jag på att alla klädaffärer är som godispåsar och att TopShop är hårda fruktkarameller. Carlings är mer lakrits.
(HA! Släng er i väggen alla ni som klagar på mina liknelser! Hade det inte arit för att jag är så bra på att komma på liknelser så hade det inte tagit fem minuters betänketid utan timmar av ångest!)
Kläderna var mer kruxigt.
Ägnade ett bra tag åt att gå igenom TopShops hemsida och i samråd med Sandra diskutera vad jag skulle ha på mig. Sen åkte jag dit, bad om hjälp, fick hjälp, hittade för mycket saker som jag ville ha, köpte mer än jag skulle och kände mig hemskt nöjd och lycklig.
Sen gick jag och åt, blev blöt på vägen (när det regnar i England så blir man alltid blöt, aldrig fuktig) pratade lite med Ola som erbjöd mig sitt paraply, kom dit när det slutat regna, pussades och åkte hem utan paraply.
JAg var först och 20 minuter tidig på TopShop. 5 andra dök upp, varav en en kille.
Intervjun började med att vi tillsammans presenterade oss och våran pryl. En tjej hade snott min idé och tagit med sig massa olika choklad. Fast min motivering var bättre. Hennes var mer "Alla gillar choklad och alla har sin specialla favoritchoklad och på TopShop kan alla hitta sitt favoritplagg."
Sen var det en del frågor som alla fick vara med och svara på. Bland annat
vad är det som inspirerar modet? vad inspirerar dig? vad är skillnaden när du går in på MacDonalds jämfört med TopShop? Vilka är de nuvarande trenderna? Sen fick vi en varsin lapp med en negativ kundsituation som vi skulle vända till postiv. Min var "En man ska betala men kortet funkar inte. Han är hemskt generad. Vad gör du?"
Efter det var det intervjuer på tu man hand. Första frågan jag fick var hur jag tyckte att det gått. Jag berättade helt sanningsenligt att vissa saker kunde gjort annorlunda, men att jag var nöjd. Mitt största problem kände jag var språket, jag kan det, men har inte kommit in i det. Hon sa att jag inte behövde vara orolig, att min engelska var utmärkt. Sen var det en stunds väntetid igen och därefter fick jag prata med den andra intervjuaren (Shayne, väldigt bögig, påminde en del om Jakob. Jag gillade honom, tre av de andra tyckte ahn var lite "scary") som också frågade hur jag tyckte det gått. Jsg svarade precis som förut och fick samma svar igen, med tillägget att de tyckte att det gått så bra att jag gått vidare.
Så nu har jag en intervju till att klara av i butiken där jag faktiskt ska jobba, sen är det introduktionskurs och därefter 3 månaders provanställning (36,5h/veckan, £6/h). Sen har jag fast jobb (och högre lön)
Men eldprovet har jag klarat.

No comments: