Saturday, September 1, 2007

Nu har jag tråkigt.

Mamma: Vet du vad Emma sa häromdan? "Allt som ska in gör ont!"
Emma: Men jag menade inte så! Jag tänkte inte på vad jag sa...
Mormor: Allt som ska in gör inte ont!
Barnbarnen: MORMOR!

Ovanstående är ett utrag ur en inte särskilt konstig diskussion vid middagsbordet hos mina föräldrar. Om Gardell och Norén slog sig samman och skrev en pjäs så skulle den handla om min familj.


Idag tycker jag mindre illa om FaceBook.
Jag har pratat med Ola. Ola har sett kossor på gatan och var, trots allt man hört, förvånad över att det faktiskt är så att i Bangalore som är en modern stad, så går det kossor på samma gator som det är förenat med livsfara för människor att beträda. Ola har varit på sjukhus och fått konstaterat att han inte har malaria eller nått annat obehagligt som man bara kan få utanför Europa, utan troligen vanlig influensa.
Sen pratade vi TV serier och jag blev tvungen att kolla YouTube och då frågade han direkt "Sitter du och läser nu?" och jag erkände och släckte skärmen för att kunna fortsätta prata. Min simultanförmåga är lika med noll. Ola berättade, igen, att det är så fruktansvärt tydligt så fort jag blir distraherad, att det direkt blir en fördröjning på mina svar, på 2-300millisekunder. Vidare berättade han att det är den minsta tidsskillnad som en människa kan uppfatta eftersom det är den tid som det tar för signalstationernai hjärnan att ladda om efter att ha skickat en signal. Ola är rolig på det sättet, han häver ur sig mängder med spännande onödigt vetande hela tiden.
Nu kommer han säkert hävda att ovanstående inte är onödigt vetande, men seriöst...


För övrigt sa mamma igår att jag skriver på ett sarkastiskt sätt, men det gör jag väl inte? Jag är glad och peppig och ibland bitter, men inte sarkastisk!



PS. Det blev napp på YouTube. YouTube är fint.
http://www.youtube.com/watch?v=LNWklL-2Skg

1 comment:

Ola Bini said...

Det är antagligen onödigt vetande för dig. Och troligen för mig också... Men ibland hjälper det att förstå varför människor gör som dem gör om man vet hur dem fungerar... =)

Och för övrigt, jo, lite sarkastisk är du nog, men inte på ett elakt sätt. Jag tror gränsen mellan bitter och sarkastisk är rätt hårfin.