Thursday, May 1, 2008

Del ett: Möhippan

För tre dagar sen så firade mina föräldrar 24 år som gifta. Idag firar jag och Ola en månad. Så det är väl på tiden att jag berättar vad som hände.

Okej.
För drygt en månad sen så kom jag hem från 90's, drack massa vatten och stoppade i mig resorb. Sen vaknade jag på morgonen och pratade en stund med Ola. Sen var jag för hungrig för att ligga kvar. Så jag svepte in mig i en morgonrock och gick ut och blev stoppad av Anna och Tess som schasade mig i säng igen. Så då låg jag en stund och gnällde över hur vansinnigt hungrig jag var. Sen drogs "Kär och galen" upp på högsta volym utanför och dörren slets upp. Jag fick fina kläder och min efterlängtade tröja som jag tjatat om att jag vill ha, med texten "Soon to be married"! Största överraskningen var att Hedvig, Katjas lillasyster, var där, men happyhappy, jättefint var det! Till slut fick jag min frukost, i vilken det ingicvk våfflor alltmedan bandaren på hög volym spelade sönder "Kär och galen" (imellanåt spelades det andra låtar också, men det märktes knappt). Vid tio drack jag min första drink, det skvallrades och pratades och så gick vi igenom hur alla träffat mig. Sjukt fint! Sen kom grannen Carolina in och läste ur sin fina bok som hennes farföräldrar fått på sin bröllopsdag. I den fanns det massor av instruktioner till bruden. Tillexempel var sjukdom den enda egentligt godtagbara ursäkten till viktöktning. Vidare så ska man inte låta saker och ting jangsera vartefter åren går. När maken är på väg hem ska man ägna tio minuter åt att byta till en ren kjol, släta till håret, pudra sin blanka panna och "låta läppstiftet svepa över läpparna". Vansinnigt roligt! Därefter var det hustruskola. I den fick jag svara på diverse frågor, tex "Hur pocherar man ett ägg?" "nämn 7 sorters kakor" och "Vad svarar du din tioåriga dotter när hon undrar vad "knulla" betyder?" Vidare fick jag byta blöja på en docka. Där nånstans kom tess på att vi behövde mer lime och det bestämdes raskt att jag skulle med till Konsum. Det var lite jobbigt. Det är en sak att springa runt full på stan i möhippekläder, det är en annan sak att gå till den lokala matbutiken i sällskap av två vänner. Det är inte lika kul. Jag fick iallafall två Grattis! och det var fint. Lotta hittade Ragnar drinkmix och var överlycklig.
Så var det mat. Jag fick tre olika sorters potatisgratäng. Jag älskar potatisgratäng! Fina Tess som kom ihåg det så bra! Annette hade gjort jättegoda biffar och allt skjöldes ner med fler drinkar. Efter maten, klockan 2 nån gång, stirrade alla (utom Lotta och Tess) tomt framför sig och kände efter exakt hur mätta och matkomiga det var. Till min stora lättnad gick de med på att alla fick vila. Katja sket i att vänta på att beslutet skulle godtas och sov redan när vi andra letade reda på en plan yta och en filt.
Sen var vi i gasen igen, bandaren skruvades upp och vi drog till Annette. Där satt vi på hennes golv och fortsatte dricka drinkar. Lottas Ragnar var hemskt god. Tårta blev det också, och Katjas vansinnigt goda cheesecake. Sen kom sminket fram och allt kändes vansinnigt festival! Liksom, sitta där man får plats, mixa sprit, mat och smink och lyssna på blandband. Wo!
Sen tog vi bussen till stan, föraren bad och stänga av musiken när vi kom gcik på med resultat att jag fick sjunga Kär och galen. Lotta bad hela bussen hela bussen om ursäkt och förklarade att vi hade möhippa. Det gjorde hon om varenda gång det klev på en ny passagerare. På tunnelbannan damp vi ner hos ett gäng punkare, visade sig att Katja kände en av dem. Vi lyssnade lite på deras band i stället. Det var rätt skönt med lite omväxling. Vid T-Centralen ställde de sig långt bort från oss, fastän vi skulle med samma tåg sen också. JAg var vansinnigt kissnödig. Till slutkom vi fram till St Eriksplan, jag ylade om hur kissnödig jag var (Katja berättade senare att jag var sjukt jobbig, jag sa det stup i ett) men Joy, Jasons jobb ligger där och där fanns det toalett. i pausade där en stund och jag bestämde att vi skulle ha en varsin shot tequila. Sen bar det av till bowlingen. När vi kom dit kände Katja efter och kom fram till att hon 1. var för full för att träffa några käglor, 2. att ingen var nyktrare än hon. Så hon beställde staket till vår bana. Klok flicka. Jag var också klok, för här nånstans så lämnade jag kameran till henne, för jag -visste- att jag skulle bli av med den annars. Sen bowlade vi. En gång försökte jag verkligen att få klotet att rulla i en rak linje. Det gick inte, så därefter sicksackade jag det så mycket som möjligt eftersom jag tänkte att jag skulle få ner fler käglor så (det gick inte så bra det heller). Jag drack tydligen cola där, Sandra bekräftade, det var visst hon som betalade dem. Jag minns inte just den biten. Jag tror att Anna faktiskt lyckades få till en strike.
Så till sist drog vi till slutdestinationen Tech Noir. Vi kom fram en stund innan de öppnade, så vi ställde oss brevid kön och dansade till Lotta Engberg. Vissa i kön, 2-3stycken kanske, dansade med oss och jag tänkte i mitt stilla sinne "Vi är för fulla, de kommer inte släppa in oss." Men det gjorde de! Vi fick desutom hela det översta rummet för oss själva! Jag började känna mig trött och krävde Red Bull, vilket jag drack tills jag mådde illa. Tess berättade efteråt att det var några som ville komma in till oss med motiveringen "Vi känner bandet!" men blev avhysta med "Jaha? Vi har möhippa!" Vet inte hur länge vi hängde där, men sen var det fult ös på dansgolvet och jag tror aldrig jag blivit fotad som mycket givetvis finns det bara ett foto på mig från den kvällen inne på TN). En kille följde efter mig och tjatade om att också varit gift men att det inte funkat. Han var jobbig. En annan jobbig grej var ett en kille som jag spanat på hundra gånger innan jag träffade Ola, men som jag aldrig pratat med och som aldrig pratat med mig (han har haft flickvän) högg tag i mig på dansgolvet och berättade att jag var het. Sjukt irriterande! Nu byter jag inte bort Ola för allt i världen, men hallå! Ola dök för övrigt också upp på TN han var finast, QX fotade oss (men tog givetvis inte med oss i tidningen sen). Oh, just det, jag klättrade upp till DJarna (sånt gör jag aldrig) ursäktade mig och bad snällt att få höra "White wedding" med Billy Idol. Det fick jag. Sen dansade jag en stund på golvet innan jag blev upplygt på högtalarna och det kändes lite som om alla hejjade på mig. Fint var det!
Sen yrdade jag runt och kramade alla som jag kände och alla som sa grattis, så det blev rätt många kramar. Den enda andra postpunkaren förutom Ola lutade sig över mig och sa att det var synd att en snygging som jag skulle gifta mig och jag svarade att han var snygg och rik och postpunkare, så varför skulle jag inte? Då klämde han mig på rumpan och sa han det var han med men då tyckte jag inte att det var kul längre och gick till Ola istället och berättade. Ola fick mord i blicken och ville kalla på vakterna vilket jag tyckte var onödigt och slöseri med tid och energi. Jag fick som jag ville, allt var bra fram till 20 över två då jag halkade på utspilld öl, tog emot med handleden och gjorde mig illa. Sen var det inte kul längre, jag letade reda på Ola och ville hem men krävde falafel. Så vi promenerade till Mariatorget, köpte falafel, blev fotade av några andra gäster där och sen tog vi taxi hem. Taxiföraren var hemskt trevlig, Ola dricksade honom en massa och sen satt vi på min säng och åt falafel och sen somnade vi.































1 comment:

Anonymous said...

bröllopsbilderna då?! Segpropp!!!
Vill ju se stiliga foton på dig och Ola från bröllopet! En månad är grymt segt, en blogg ska optimalt uppdateras en gång om dan typ, hallå liksom! ;P