Tuesday, November 2, 2010

estoy uäck!

Nu har jag pluggat spanska oregelbundna verb i timmar och mitt huvud gör ont och mina ögon blöder. Trött trött trött är jag. Estoy cansado
För er som inte vet böjer spanskan sina verb beroende på vem som gör det, precis som engelskans I am, you are etc. Skillnaden är att spanskan har 6 olika böjningsformer (1, 2, 3 per. sing./plur.) De har dessutom TVÅ versioner av "att vara!" Ett för permanenta tillstånd (jag är svensk) och ett för övergående (jag är sjuk). Ingen av dessa är heller lite oregelbundet.

1 comment:

Moshiken said...

ah! Typ som Japanskan alltså, man måste böja verb och en del andra saker på annat sätt beroende på vem man talar till också :S

+ att artighetsversionerna gärna bakar ihop saker så man inte vet om den andra säger "är du" "går du" eller "kommer du"